Způsoby investování


V dnešní rychle se měnící době nemá velký smysl držet se starých dogmat a přísných pravidel, které byla stanovena dříve. Tyto pravidla, které můžete slyšet i z úst velice úspěšných investorů spoustu lidí používá i dnes a po určité době se diví, že ještě nezbohatli. Za prvé, úspěšný člověk s fungujícím byznysem si většinou nechce dobrovolně tvořit konkurenci, takto masochisticky založených úspěšných jedinců je velice málo, výjimku tvoří z pravidla situace, kdy člověk potřebuje kapitál investorů. Za druhé tito lidé v hojném počtu zbohatli již před nějakou dobou a jejich rady tedy již nemusí být aktuální. I v dnešním školství je systém stejný-informace v učebnicích, které nafasujete v prvním ročníku, již v době přebírání titulu neplatí.

Jak tedy poznat do čeho vložit své finance? Jak poznat zda jsme se dostali k dobré informaci, či zda chce někdo zneužít naší neznalosti v oblasti financí a mít z ní vlastní profit? I zde nám jako ve spoustě oblastech postačí selský rozum.

Krajním řešením je zkusit si pro Vás zajímavý produkt najít na internetu. Je to asi ta nejhorší možnost, protože internet je plný lživých reklam a falešných příběhů rychle zbohatlých lidí. Většina z běžných lidí nemá dostatečné nástroje nebo informace, jak by si mohla zjistit všechny relevantní skutečnosti. Co ale můžete je zeptat se někoho ze svého okolí, zda má něco s čím je spokojen a samozřejmě nejlepší cesta je najít si přímo člověka z branže, pro kterého je hledání a distribuce takovýchto produktů denním chlebem. Zde ale musíte poznat, zda jste narazili na toho pravého.

Kdykoliv hledám informace o diverzifikaci portfolia, vždy dostanu více méně ty stejné informace, nezávisle na tom, kde hledám.
Investujte do akcií, do nemovitostí, do p2p půjček do ETF fondů atd. Ano, realitní agent Vám doporučí nemovitost, banka akcie a fondy, zprostředkovatel dalších investic cokoliv z čeho má provizi. Při otázce kolik má v těchto aktivech zainvestováno sám „poradce“ se dostanete buď ke lživé odpovědi nebo k žádné. Většinou platí pravidlo, že sám zde nemá investováno nic a zajímá se jen o provizi.
Proč tedy prodává něco, čemu sám nevěří?

Jak jsme si již řekli dříve, business je business a zisk je zisk. A někoho, kdo Vám zprostředkuje dobrý produkt, protože je altruistický lidumil a chce jen pomáhat lidem, budete hledat opravdu těžko. Dozajista se s takovým argumentem setkáte, nicméně takto nastavený člověk bývá přinejmenším podezřelý.

Klíčem je tedy najít člověka (investora, poradce), který sám prokazatelně využívá produkt, který Vám chce prodat. Přesto nezatají svoji provizi a vysvětlí, kde se bere. Mělo by dojít k nějaké WIN-WIN situaci, kdy produkt dokáže vytvořit dostatečný výnos, aby z něj získal něco klient, sám zprostředkovatel (doporučitel) a něco zbylo i pro společnost, která s produktem přišla.

Je pro klienta důležitá výška provize?


Někteří klienti si sami řeknou o část provize od doporučitele. Možná v naději, že se dostanou k pravdivému číslu provize, kterou tento zprostředkovatel dostane. Pokud ale spolupracujete s někým seriózním, jistě Vám odkryje všechny karty a vysvětlí i to, co on z tohoto obchodu má, a kde se tento zisk vzal.

Zároveň by měl mít zprostředkovatel pevnou vazbu na lidi, kteří za tímto projektem stojí. Ideálně být například účasten na zasedáních představenstva, nebo alespoň od těchto lidí dostával přímé a relevantní informace. Pokud za Vámi přijde někdo, kdo na otázku „Do čeho se mé peníze budou investovat“ odpoví „To je na vedení společnosti“, nebo „Pro Vás je nejdůležitější kolik dostanete“, pak tuto informaci buď nemá, nebo se ji snaží zatajit. A to není dobré.

Když už najdete takového člověka, který splní všechny výše popsané body, čili ukáže, jaký produkt sám využívá, za jakým účelem tyto informace sdílí s ostatními a obstojí ve znalosti a návaznosti na produkt ještě není vyhráno. Posledním faktorem, který hraje roli je totiž doba, po kterou již produkt funguje. 
95 % nově založených firem/projektů dříve či později zkrachuje. Tedy spíše dříve. Letadla a Ponziho schémata většinou do 3 měsíců od založení. Do jednoho roku pak zbytek nerentabilních projektů. 
Hledáte tedy produkt, který již má za sebou nějaký ten rok, ale zároveň se mu daří stabilně růst. A pokud takový produkt dokázal například projít i určitou krizí, máte tu největší jistotu, že jste narazili na „zlatý“ produkt.

Já osobně a naše společnost se zabývá vyhledáváním a otestováním těchto nástrojů, ještě před tím, než se Vám dostanou „do ruky“. Čili máte ověřený produkt, který splňuje všechny parametry s historií přímo od nás.